Wątroba i trzustka

Spożywane poprzez nas produkty zawierają składniki odżywcze takie jak: białka, tłuszcze, węglowodany, by doszło do ich przyswojenia pokarm musi zostać strawiony. W czasie trawienia dochodzi do rozkładu substancji złożonych na substancje proste, które powinny ulec wchłanianiu. Pokarm trawiony może być przy pomocy soków trawiennych wydzielanych poprzez różnego rodzaju gruczoly. W jamie ustnej znajdują sie ślinianki, które odpowiedzialne są za produkcje śliny, a ta z kolei zawiera amylazę ślinową, ktora trawi przeżuwany poprzez nas pokarm. Pokarm przesuwany może być do żołądka. Blona śluzowa tego organu odpowiedzialna może być za wydzielanie soku żołądkowego, w którego skład wchodzą: kwas solny oraz pepsyna. Pokarm ulega dalszemu strawieniu, a następnie zostaje przesunięty do jelita cienkiego. Jelito cienkie wydziela sok jelitowy, a rownież do jelita wydzielane są: żólć produkowana w watrobie oraz sok trzustkowy produkowany w trzustce. Pokarm podlega dalszemu trawieniu. Strawiony pokarm może ulec wchłonięci proces ów odbywa sie głównie w jelicie cienkim. W jelicie grubym wchłaniane sa: woda oraz sole mineralne. Trzustka to również gruczol przyłączony do układu trawiennego, produkuje bogaty w enzymy sok, który rozkłada składniki pokarmowe. Stanowi też fragment układu hormonalnego, produkuje ważny hormon – insulinę oraz glikogen. Trzustka może być wydłużonym, stożkowatym narządem umieszczonym poziomo w górnej części skladowej jamy brzusznej. Jej największa fragment nosi nazwę głowy oraz otoczona może być dwunastnicą. W wątrobie posiada miejsce metabolizm leków, tutaj zachodzi odtruwanie organizmu ze szkodliwych substancji. Posiada tutaj miejsce unieszkodliwianie własnych (wytworzonych poprzez organizm) szkodliwych produktów przemiany materii takich jak amoniak i inaktywacja, czyli pozbawienie zasadniczych właściwości hormonow, które w przeciwnym razie nieustannie stymulowałyby różne narządy. Nasza watroba może być organem potrafiącym samoczynnie regenerować swoje tkanki. Kiedy wspomożemy ów proces zdrową dietą oraz zrezygnujemy z używek, poprzez długi czas bedziemy mogli cieszyć się zdrowiem oraz dobrą kondycją. Kluczowe dla utrzymania nie jedynie zgrabnej sylwetki, ale oraz zdrowia wewnętrznego, może być jedzenie mniejszych posilków o częstszych porach. Warto wypracować w sobie ow nawyk. W ow sposób unikniemy objadania sie przed snem, co źle wpływa na nasze trawienie oraz wątrobę, która staje się wtenczas nadto obciążona. Szkodliwym dla niej może być zarówno przejadanie się, jak oraz drastyczne odchudzanie. Tkanka tłuszczowa, ktorej pozbywamy się w krótkim czasie nie wyparowuje, ale wypuszcza do krwi nadmiar tłuszczu, który w następnej kolejności obrośnie wątrobę. Nasza wątroba może być gruczołem wchodzącym w skład układu pokarmowego, bo obok innych ważnych funkcji niezbędnych dla metabolizmu, produkuje żólć, wydzielinę potrzebną do trawienia tluszczy. Gromadzi sie ona w woreczku żółciowym, nastepnie, po każdym posiłku, przelewa się do wnętrza jelita cienkiego poprzez drogi żółciowe. Jak wiadomo nasza wątroba to rownież narząd, który stanowi ważny element ukladu pokarmowego oraz może być ośrodkiem wielofunkcyjnego działania. Zbudowana może być z płatów oraz widocznych jedynie pod mikroskopem zrazików, pomiędzy ktorymi znajdują się tętnice, żyły oraz przewodziki międzyzrazikowe. Te małe struktury pełnia ważna rolę dla funkcjonowania całego organizmu. To również w nich odbywa się proces filtracji krwi. Niestety nadto czesto zmuszamy wątrobę do nadmiernego wysiłku jedząc obfite oraz cieżkostrawne posiłki. Dodatkowo obciążamy ją nadmiernym spożyciem alkoholu i niepożadanym działaniem leków. Nasza wątroba to również silny, regenerujący się narząd, jednakże nie może być niezniszczalna. We wnetrzu watroby znajdują sie tysiące komórek zwanych hepatocytami, które spełniają dwa najważniejsze zadania. Po pierwsze – przetwarzaja składniki odżywcze w substancje lepiej przyswajalne poprzez komorki ciała (np. skrobię na cukier prosty). Po drugie – odtruwają organizm z substancji toksycznych, które pochodza np. z pożywienia albo są odpadami przemiany materii. Ponadto nasza watroba produkuje nie jedynie żółć, niezbędną do trawienia (ok. półtora litra w ciagu doby), ale też heparynę (reguluje krzepliwość krwi) czy może niektore bialka (odpornościowe). A poza tym może być wciaż jeszcze olbrzymim magazynem – gromadzi m.in. glikogen, który może być „paliwem zapasowym” ustroju, przechowuje witaminy A, D, B12 oraz znaczne ilości żelaza. By podolać tak ważnym zadaniom, nasza wątroba musi być też w dobrej kondycji. Jak o nia zadbać? Jak wiadomo dolegliwości oraz ból wątroby, dróg żółciowych oraz trzustki wynikają najczęściej z błędów żywieniowych, pośpiechu, ułatwień technologicznych oraz skażeń środowiska. Stłuszczenie, przekrwienie oraz upośledzenie funkcji wątroby mają swoją przyczynę przede wszystkim w nadmiernym spożyciu oczyszczonych produktów skrobiowych (zwłaszcza białej maki), cukru rafinowanego, tłuszczów nasyconych oraz miesa. To również też efekt braku surowych produktow, bogatych w enzymy trawienne oraz błonnik. Groźne są również występujace w żywności zanieczyszczenia chemiczne, metale ciężkie, pestycydy, wirusy, bakterie chorobotwórcze, azotany oraz azotyny, pozostalości po lekach weterynaryjnych i mykotoksyny. Każdego dnia nasza watroba musi dawać sobie z nimi radę. Kumulacja toksyn w organizmie obciąża nadmierną pracą wątrobę, która nie może być w stanie skutecznie pełnić swoich funkcji. Także woda, ktorej używamy do przygotowywania posiłków ma, poprzez zawartość chloru oraz metali ciężkich, negatywny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowo-wydalniczego. Dodatkowo nasza nasza wątroba zmaga się codziennie z dużymi ilościami tłuszczy. Skutecznia dieta wątrobowa zalecana może być pacjentom z upośledzona czynnością wątroby. Skonstruowana może być tak by przy zachowaniu właściwej kaloryczności oraz zbalansowania posiłków zminimalizować ilość substancji, do rozłożenia oraz metabolizowania których niezbedny może być udział niedomagającego organu.